Leta i den här bloggen

tisdag 20 maj 2014

En ära att utbildas av en av de bästa - Henrik Cederhed

Det är verkligen en stor ära att få arbeta med Henrik Cederhed på Gothia Akademin och lära mig av en mästare kring de här delarna. Han har dubbla trainer utbildningar och känner de flesta som håller på med det här på professionell nivå. Jag arbetar som mentorcoach på Gothia Akademin och får till mig utbildningarna flera gånger om. Lyx! För mig har den här kunskapen varit en ovärderlig källa för att själv känna att jag tog kontroll över mitt eget liv och skapar det jag önskar. Jag hade aldrig vågat att göra det jag gör utan dem. Därför är det verkligen så roligt att få vara med och nu även testa på och utbilda andra för att föra denna kunskapen vidare. Det blir några spännande dagar nästa vecka för att se hur det fungerar. Jag själv är snart NLP Master och har nu jobbat med dessa verktyg varje dag i min profession sedan 2010. Tro mig, det skapar helt klart nya resultat och insikter.

Om man ska förklara NLP mycket kort är det en samling verktyg, modeller och förhållningssätt för att förstå, påverka och utveckla sig själv och andra. NLP en beteende-psykologisk modell som bygger på studier av skickliga professionella kommunikatörer och deras sätt att skapa förändring genom sin kommunikation.

Vidare som Henrik Cederhed förklarar bakgrunden så enkelt och bra har tekniken sitt ursprung efter att Richard Bandler och John Grinder i mitten av 70-talet tillsammans utforskade och modellerade tre av 1900-talets största terapeuter för att skapa effektiva och praktiskt användbara modeller för andra terapeuter. Namnet syftar på processen att ta reda på hur ytterst skickliga människor använder sin hjärna (neurologi) och språket (lingvistik) för att skapa de resultat de skapar "Programmering" syftar alltså på modellskapandet och framgångsrika sätt att använda sin hjärna (neurologi) och språket (lingvistik).

Man kan ju säga att de lyckats ta fram en massa bra grejer...Teknikerna och modellerna är mycket väl använda inom elitidrotten men även bland företagsledare och människor som skapar framgång runt om i världen. Anthony Robbins är väl den mest välkända coachen som håller på med NLP.  Läs mer om du vill veta mer på www.nlp.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar